Sunday, October 20, 2013

Tajuk buku goda pembaca

Tajuk buku goda pembaca

Apakah yang menarik perhatian anda ketika berkunjung ke kedai buku atau ke perpustakaan? Bagaimanakah anda memesan buku melalui Amazon.com, kedai buku maya terbesar di dunia?


Tajuk, sama seperti kulit buku amat penting meskipun ada orang berkata, tidak usah menilai sesebuah buku daripada kulitnya. Tajuk buku perlu segera mencuit jiwa dan minda, emosi dan fikiran pembaca.
Lazimnya seseorang pengunjung kedai buku mengambil masa sekitar lima saat untuk menentukan sama ada sesuatu tajuk buku menarik atau tidak. Dan lima saat lagi untuk melihat kulitnya.


Mencari tajuk yang ‘aduhai’ untuk buku anda tentu sesuatu yang menarik, dan sekali gus mencabar kerana menguji daya kreativiti dan imaginasi anda.


Anda perlu ingat bahawa ada pembaca yang jatuh cinta kepada tajuk buku, seolah-olah bagai cinta pandang pertama.

Tajuk buku harus unik – membezakannya daripada buku lain. Tajuk yang menggoda tentu akan segera menarik minat pembeli dan pembaca.


Tajuk yang lemah atau ‘buruk’ tentu memendamkan potensi sesebuah buku. Seorang editor di Kuala Lumpur pernah berkata, “jika judul menarik, kadangkala pembaca tidak akan mempedulikan kandungan buku.” Kata Nat Bodian, pengarang How to Choose a Winning Title, “pilih tajuk buku anda dengan teliti sama seperti anda memilih nama untuk anak pertama.”


Jangan hairan, buku dapat menentukan nasib bahagia atau derita yang bakal dialami oleh pengarang buku. Tajuk yang sesuai kadangkala dapat meledakkan buku itu menjadi buku terlaris atau bestseller.
Apatah lagi jika buku itu turut mempunyai daya tarikan dari segi kulit atau sampul, jaket, blurb, bentuk fizikal dan sebagainya. Jika anda membaca semua judul buku yang telah diterbitkan di dunia sejak mesin Guttenberg dicipta pada pertengahan abad ke-15, anda memerlukan 15 tahun untuk membacanya, tanpa henti.


Judul amat berpengaruh dalam menentukan sama ada pengunjung kedai buku akan memegang atau membelek sesebuah buku ataupun membiarkannya di atas rak. Jadi, jangan hairan jika tajuk buku dapat menentukan sama ada buku laris ataupun tidak. Bagaimanapun, memang ada tajuk buku yang menarik, tetapi tidak mendatangkan kesan dari segi pemasaran.


Tajuk buku adalah umpan bagi menarik bakal pembeli, pembaca, pustakawan, pengulas, dan kedai buku. Judul yang ‘hebat’ menggerakkan orang untuk membeli dan membaca buku. Judul juga berfungsi sebagai iklan, selain mampu menggoda pengulas buku dan membantu promosi dan pemasaran. Judul memainkan peranan dan pengaruh besar dalam aspek pemasaran dan promosi.


Banyak buku yang menjadi bestseller kerana judul yang unik, menarik, dan mencengkam. How to Win Friends and Influence People menjadi buku terlaris kerana judulnya. Buku Dale Carnegie itu menjadi buku terlaris pada dekad 1930-an dan beliau menerima cek pertama sebanyak AS$90,000, sekali gus menjadikan pensyarah itu antara orang terkaya pada waktu itu. Buku itu telah dicetak ulang berpuluh-puluh kali dalam lebih daripada 40 bahasa sehingga kini.


Kata, Arielle Eckstut, “judul anda hendaklah mampu menggerakkan pembaca memegang, membeli dan membaca buku anda.” Tajuk yang baik ialah tajuk buku yang berpotensi untuk laris.


Hemingway dikatakan menyediakan lebih daripada 100 tajuk untuk buku, kemudiannya membuangnya satu persatu, sebelum memilih yang paling baik, sesuai, dan menarik. Banyak buku terkenal di dunia telah ditukar daripada tajuk asal. Editor yang bijak dan berpengalaman, sering melihat dari segi komersial dan pemasaran.
Di Barat, Jane Austen telah mengemukakan manuskrip bertajuk First Impression (1813), tetapi kemudiannya diubah menjadi Pride and Prejudice oleh penerbitnya. Leo Tolstoy menghasilkan buku bertajuk All’s Well That Ends Well, kemudiannya ditukar menjadi War and Peace (1866). Manakala buku H.G Wells bertajuk The Chronic Argonauts ditukar menjadi The Time Machine (1895). Dalam sejarah moden, buku J.K Rowling yang asalnya bertajuk Harry Potter and the Doomspell Tournment menjadi Harry Potter and the Goblet of Fire (2000). Manakala tajuk asal novel A. Samad Said Gerhana telah ditukar menjadi Salina oleh DBP.
Bagi anda, tidak usahlah memberi tajuk yang aneh dan luar biasa seperti Engineering for Potatoes karya B.F Cargill, Holiday Retreats for Cats and Dogs in England karya Scarett Tipong, atau Electricity and Christianity nukilan Crump J. Strickland. Buku terkenal All the President’s Men asalnya ialah At This Point in Time dan tajuk asal Roots ialah Before This Anger.


Pengarang amat berterima kasih jika tajuk yang diberi oleh editor lebih menarik dan sesuai dengan tajuk asal manuskrip. Tentu di negara kita, kita belum berani memberi tajuk buku seperti Mereka Bilang Saya Monyet dan beberapa tajuk yang menggunakan perkataan merujuk alat kelamin yang dilakukan oleh beberapa penerbit Indonesia yang menerbitkan sekitar 10,000 tajuk buku.


Tajuk yang baik, kata Walker Percy, “hendaklah seperti metafora yang baik.” Memang ada buku yang hanya menggunakan satu atau dua huruf, dan sebahagiannya menjadi buku terlaris. Di negara ini amalan itu belum berlaku lagi.


Tajuk tersingkat adalah A, sebuah buku karya Louis Zukossky (1978), C, sebuah buku karya Peter Reading (1984), G, sebuah novel karya John Berger (1960), S, karya Cid Corman (1976), dan V, karya Thomas Pynchon, 1968



Bukankah Shakespeare pernah berpesan dalam aforismenya, “Apa ada pada nama?" Jadi, ada apa pada tajuk?


- JENIRI AMIR ialah pensyarah komunikasi dan mantan Ketua Unit Penerbitan di Universiti Malaysia Sarawak (Unimas).


UTUSAN MALAYSIA